فاطمیه فرصت دعوت به حق
35 بازدید
موضوع: تاریخ و سیره
مصاحبه کننده : سایت شفقنا http://www.shafaqna.com/
نحوه تهیه : فردی
محل انتشار : سایت شفقنا http://www.shafaqna.com/
تعداد شرکت کننده : 0

استاد مرکز تخصصی امامت با بیان اینکه حضرت زهرا(س) در مسیر اطاعت الهی حرکت می کرد خاطر نشان کرد: اگر این روش را در زندگی به کار ببندیم یعنی هر کس جاده را برای همسر ، فرزند و اطرافیانش به خاطر اطاعت خدا هموار کند و مشوق او برای اطاعت خدا باشد، با یک جامعه الهی روبه رو خواهیم شد که خداوند متعال  هم همین مسیر عبودیت را برای ما در نظر داشته است.
حجت الاسلام محمدمهدی معماریان در گفت و گو با شفقنا(پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه) درباره اینکه کدام ویژگی حضرت زهرا(س) را می توان به عنوان یک الگو به زنان امروز معرفی کرد گفت: ما حضرت زهرا(س) را منحصر کردیم در اینکه باید الگویی باشد برای زنان در حالی که اگر خوب روایات هل بیت را بخوانیم، می بینیم که امام زمان (عج) می فرماید «فی إبنَةِ رسُولِ اللهِ (ص) لِی أسوَهٌ حَسَنَهٌ»  حضرت زهرا برای من یک اسوه حسنه ای است بنابراین درست نیست که بگوییم حضرت زهرا باید صرفا الگویی باشد برای زنان.
او حضرت زهرا را الگویی برای تمام اقشار جامعه اعم از زن و مرد دانست و اظهار کرد: حضرت زهرا  حجت خدا است و چون به شهادت آیه تطهیر معصوم و مطهر است، از لحاظ رفتار و اخلاق، الگویی برای همه افراد جامعه است  نه تنها زنان، لذا ما در همه امور می توانیم از حضرت زهرا بهره مند شویم و یکی از بحث های روز که یکی از مطالبات جدی جامعه نیز هست بحث سبک زندگی است در حالی که متأسفانه در جامعه نگاه عمیق و دقیقی به سبک زندگی حضرت زهرا (س) نشده است. به عنوان نمونه لحظات آخر عمر حضرت زهرا یگ الگو برای بهره گیری است.  حضرت زهرا و امیرالمؤمنین در طول 9 سالی که در کنار هم زندگی می کردند هیچ ناخوشی نسبت به هم نداشتند چون هر دو طرف معصوم هستند و به وسیله عصمت در مسیر اطاعت الهی گام بر می داشتند اما با این حال حضرت زهرا از امیرالمؤمنین (ع) یک سوال پرسید که کیف وجدتنی مرا چگونه همسری یافتی یا علی؟ امیرالمؤمنین پاسخی دادند که این پاسخ می توند الگویی باشد برای زندگی همه انسانها، حضرت فرمودند نعم العون علی طاعة الله شما ، فاطمه زهرا بهترین یاور در مسیر اطاعت خدا بودید.
معماریان تصریح کرد: اصل بحث این است که حضرت زهرا(س) جدای از اینکه خود در مسیر اطاعت الهی است بهترین یار و یاور برای اطاعت کردن خدا توسط همسر و فرزندانش هم هست و مسیر را برای اطاعت خود و اطرافیانش از خدا هموار می کند. اگر این روش را در زندگی به کار ببندیم یعنی هر کس راه اطاعت خدا را برای همسر و فرزندش هموار کند و مشوق او باشد برای اطاعت خدا نه مانع او و سنگ ها را از سر راه آنها بردارد، با یک جامعه الهی روبه رو خواهیم شد که خداوند متعال همین مسیر عبودیت را برای ما هم در نظر داشته است.
او اظهار کرد: بعد از رحلت پیامبر اکرم (ص) وقتی حضرت زهرا(س) دیدند که انحراف بزرگی در امت اسلام ایجاد شده و نه تنها باعث می شود طرفداران شیطان زیاد شوند بلکه طرفداران خدا هم کم کم از بین می روند، او که یارو یاور برای اطاعت الهی است نمی توانست این را تحمل کند لذا در برابر حرکت شیطان یک مرتبه می خروشد و به تنهایی مسیری را جلوی پای امت اسلام باز می کند که ای امت اسلام اگر کسی می خواهد به مسیر اطاعت الهی برگردد این مسیر درستی است که شما را به سرانجام می رساند لذا بزرگترین ویژگی حضرت زهرا را همین می توان دانست که خود مطیع خدا بود و دوست می داشت که همه مطیع و بنده خدا باشند، او زیبایی اطاعت خدا را دیده بود و دوست داشت که بقیه هم زیبایی اطاعت خدا را بچشند.
این استاد حوزه در ادامه با اشاره به اینکه بحث فدک فقط گریه و احساسات وعاطفه و بحث اقتصادی نیست، افزود: عده ای تلاش کردند این را در جامعه رواج دهند که مثلأ اگر حضرت زهرا خطابه فدکیه را در مسجد خواند به این دلیل بود که یک سری از اموال او به غارت رفته بود و حضرت زهرا مانند دیگر انسانها وقتی می بیند که اموالش را غصب می کنند به میدان می آید که از اموال و خانواده اش دفاع کند اما این نگاه نادرستی است چرا که اگر کسی یک بار خطبه فدکیه حضرت زهرا را بخواند می بیند که حضرت زهرا در واقع فدک و ارثیه خودش از پیغمبر را بهانه ای قرار داد تا بزرگترین انحراف جامعه اسلامی را متذکر شود. حضرت زهرا هم اگر چه داغدار رحلت پیغمبر است و اگر چه داغدار شرایطی است که به وجود آمده است همانطور که فرمود پدرم از دنیا رفته است همسرم خانه نشین شده ارثیه مرا به یغما بردند و مرا در خانه نشاندند اما از فدک و از گریه های خود به عنوان ابزاری استفاده می کند که به مردم نشان دهد که بنا نبود مسیر و سرانجام دین الهی این طور شود، بنا نبود شما به میل و به خواست اراده خود و مخالف خواست خدا تصمیم بگیرید.
او در ادامه به نقل روایتی از حضرت زهرا پرداخت و گفت: روزی حضرت زهرا(س) در کنار کوه احد گریه می کرد که شخصی به نام محمودابن لبید از حضرت زهرا سؤال می کند که چرا گریه می کنید حضرت در جواب او می فرماید داغ از دست دادن پیغمبر و خانه نشینی علی و باز آن شخص از حضرت پرسید که آیا حق با حضرت علی بود حضرت زهرا در جواب فرمود بله محمود ابن لبید بار دیگر می پرسد پس اگر حق با علی بود چرا علی اقدامی نکرد؟ حضرت فرمود وای بر تو آیا نشنیدی که پیغمبر فرمودند مثل علی مثل الکعبة علی ابن ابی طالب مانند کعبه می ماند چه کسی دیده که کعبه دور  کسی بگردد بلکه همه دور کعبه می گردند لذا همه باید سراغ علی ابن ابی طالب بیایند نه اینکه علی به سراغ دیگران برود و آیا فراموش  کردید روز غدیر خم را که پدرم فریاد زد من کنت مولاه فهذا علی مولاه بعد از من علی سرپرست شما است بنابراین از این گریه حضرت پلی درست می کند تا حقانیت حضرت علی (ع) را فریاد بزند.
او تصریح کرد: عمر حضرت زهرا یک عمر 18 ساله ای است که خدای متعال منت گذاشت و در این 18 سال فاطمه زهرا را به میان ادمیان آورد همانطور پیغمبر خطاب به حضرت زهرا فرمود او حوراء انسیه است  ومنتی بود از جانب خدا بر انسانها، که قدر حضور کوتاه حضرت زهرا را ندانستند.
این استاد حوزه در ادامه گفت: نه تنها در کتاب های اهل سنت روایات چندانی درمورد دختر پیامبر نیست بلکه در مذهب شیعه هم آنچه از آثار حضرت به جای مانده را در میان عموم مردم نمی بینیم. خطبه فدکیه حضرت زهرا واقعأ بین مردم مهجور است و مورد غفلت قرار گرفته است.  اگر کسی یک بار این خطبه را بخواند به این حقیقت پی می برد که بنا بود حضرت زهرا بعد از پیغمبر بماند تا پرچم ولایت امیرالمؤمنین سقوط نکند و همچنان برافراشته بماند. اگر حضرت زهرا نبود جریان باطل می توانست به راحتی جریان اهل بیت را محو کند.
معماریان، وجود حضرت زهرا را در دفاع از دین خدا بسیار مهم دانست و گفت: حضرت زهرا در 75 یا 95 روز با قهر و گریه، با به مسجد آمدن و سخنان گفته و نگفته خود به دنبال احیای امر امیرالمؤمنین بود لذا عامه نقل کردند که تا فاطمه زهرا زنده بود حضرت امیر به اجبار بیعت نکردند و بیعت اجباری امیرالمؤمنین از زمانی آغاز شد که حضرت زهرا از دنیا رفت و این نشان می دهد که وجود حضرت زهرا در دفاع از دین خدا چقدر پر اهمیت است.
او ادامه داد: روزی زنان مدینه به عیادت حضرت زهرا می آیند و از او سؤال می کنندکیف اصبحت یا بنت رسول الله امروز چطور هستید حضرت زهرا در پاسخ جملاتی را به زبان می آورند که گویای مبارزه حضرت با جریانات معاصر بود من می دانم اگر شما علی را کنار زدید به دلیل ترس از این بود که علی خودش را وقف خدا کرده و این یک فریاد حق طلبی است که حضرت زهرا این جریان را بعد از پیغمبر به صدا در آوردند و امروز هم اگر کسی در عالم حق طلب است باید اقتدا به سیره حضرت زهرا داشته باشد.
او با بیان اینکه عزاداری و بیان حقیقت فاطمیه، لطمه ای به وحدت نخواهد زد، ادامه داد: اما باید جنبه و چیستی و چرایی وحدت را فهمید، اینکه آیا وحدت یعنی بیان نکردن عقیده یا کوتاه آمدن از عقیده؟ مسلمأ هیج کس این را نمی پذیرد همانطور که چند سال گذشته در بیانات رهبری این مطلب مطرح شد که وحدت یعنی اینکه همه مردم حول ولایت حضرت علی(ع) جمع شوند یعنی شیعیان حاضر نیستند به خاطر وحدت حتی از مستحبات خود هم کنار بکشند چه برسد به رکن مهمی مثل حضرت زهرا (س).
معماریان ادامه داد: از جهت دیگر باید دید که عزاداری گاهی چطور می تواند به وحدت لطمه بزند. در برخی موارد قصد این است که حقیقت بیان شود اما برخی از الفاظ در مجامع عمومی به کار برده م یشود که اصلأ مناسب نیست خصوصأ با توجه به وضعیتی که شیعیان در کشورهایی مثل پاکستان و بحرین دارند گفتن بعضی الفاظ باعث بروز اختلافات می شود. اما وحدت یعنی اینکه همه عالم هدایت شوند چون خدا اولین کسی است که از اختلاف ابراز تبری می کند اما وحدتی که مورد نظر خدا است این نیست که جامعه بر سر باطل به وحدت برسد. وحدتی که منظور خدا است یعنی اینکه همه عالم هدایت شوند و بیان حقیقت فاطمیه می تواند اشخاص را دعوت به مسیر حق کند.
او افزود: بسیاری از افراد در جواب این سؤال که چرا به مذهب شیعه گرایش پیدا کردند پاسخ می دهند ما وقتی دیدیم که یگانه دخت پیامبر بعد از او چگونه در جامعه مظلوم واقع شده است به خودمان آمدیم که مزد رسالت پیامبر مگر جز مودت فی القربی و محبت و دوستی با فاطمه و آل پیغمبر است؟ پس چرا مردم با حضرت زهرا اینطور رفتار کردند؟ چرا به جای مودت به او ظلم کردند؟ اگر این ظلم ها به حضرت زهرا شده باشد آن کسی که ظلم کرده هرگز نمی تواند محور و مدار حق باشد، اگر هدف از وحدت این است که همه جامعه هدایت شوند، بیان واقعیت ایام فاطمیه و شهادت حضرت زهرا به هدایت کمک می کند.
مدیر آموزش های عمومی مرکز تخصصی امامت در خصوص وظایف علما در رسیدن به وحدت گفت: با مطالعه سیره علمای گذشته در می یابیم که این افراد نقش محوری را در وحدت ایفا می کردند بدون اینکه لطمه ای به عقاید شیعه و سنی وارد شود. علامه امینی عمر خود را صرف رساندن حقایق به دانشمندان اهل سنت کرد و هدف خود را این دانست که وحدت یعنی هدایت همه بشر و کسی که از حقیقت دور افتاده با شنیدن حق، حقیقت را بپذیرد لذا ما اگر بخواهیم کاری را در راستای وحدت شیعه و سنی انجام دهیم این است که با پرهیز از تحریک احساسات و صد البته بیان حقیقت ها، حرف درست را به گوش همه برسانیم.
او افزود: در مورد مرحوم علامه امینی نقل می کنند که از شخص سنی مذهبی که شیعه شده بود پرسیدند که چرا به مذهب تشیع روی آوردی جواب دادمن وقتی تلاش علامه امینی را دیدم شیعه شدم چون او از من دو کتاب خطی که در کتابخانه منزل داشتم را درخواست کرد و من چون نمی خواستم ان  کتاب ها را به او بدهم گفتم فقط می توانید ان ها را در کتابخانه من مطالعه کنید بعد دیدم که او دو روز تمام به کتابخانه من آمد و جز وقت نماز از مطالعه کتاب دست برنداشت و وقتی من تلاش او را در اثبات حقانیت علی ابن ابی طالب(ع) دیدم فهمیدم که این تلاش نمی تواند صرف باطل شود.
معماریان در پایان خاطر نشان کرد: اگر ما می خواهیم وحدتی در جامعه رخ دهد باید تلاشمان را برای معرفی حقیقت صد چندان کنیم و بیان علمی از وقایع حقیقی تاریخ داشته باشیم که مسلمأ به نفع وحدت است و از سوء استفاده کسانی که می خواهند در جامعه شکاف ایجاد کنند جلوگیری می کند چرا که یکی از خیانت هایی که برخی از مسلمان نما ها انجام می دهند این است که با تغییر و بریده کردن عبارات، مطالبی را به دروغ از شیعه  مطرح می کنند. پس اگر خود شیعه عقیده خود را بیان کند هیچ گاه هیچ دزدی نمی تواند به کلمات و عقاید شیعه دست ببرد و آن را به عنوان جملات شیعه معرفی کند و باعث شکاف و اختلاف شود. شکاف و اختلاف از جایی شروع می شود که شخص حق خودش را بیان نکند و ان را دیگری با دزدی و با تغییر بیان کند پس اگر ما برای وحدت تلاش کنیم باید حق خود را با انصاف، منطق و با ادله علمی و برهان های قطعی بیان کنیم.

آدرس اینترنتی